Gdańsk – zwodzony most/kładka w centrum miasta

Kojarzycie Amerykańskie filmy gdzie podczas podnoszenie zwodzonego mostu kierujący samochodem przeskakuje przez niego a goniący go zawsze wpadając do wody. W kraju na Wisłą jest to dość nietypowa konstrukcja i myślę że dość ciekawa do zobaczenia. Jedną z takich konstrukcji przeznaczonych dla pieszych a nie samochodów jest kładka na Ołowiankę która znajduje się w centrum Gdańska nad Motławą.

Co to Ołowianka?

Ołowianka w Gdańsku to wyspa która z jednej strony otoczona jest rzeką Motławą a z drugiej kanałem na Stępce jednak nie zawsze tak było. Jak przekazują źródła historyczne Ołowianka została wyspą dopiero o stworzenie kanału na Stępce w 1576 roku.

Skąd taka nazwa Ołowianka?

Nazwa wzięła się z bardzo prostej kwestii – na wyspie znajdował się magazyn przechowujący Ołów. Jednak to nie jest jedyna rzecz która znajdowała się na wyspie. Najstarsze źródła mówią o zamku w okolicach około 1400. Wiadomo także że Siemens & Halske stworzył na wyspie elektrownie około 1900 roku do której na początku barki dostarczały węgiel jednak kiedy popyt przewyższył możliwości logistyczne przez kanał na stępce przerzucono most kolejowy.

Niestety podczas wojny wyspa bardzo mocno ucierpiała i została bardzo mocno zniszczona a od niedawna zaczęła się jej rewitalizacja w postaci tworzenia nowych budynków na miejscu ruin mająca ożywić ten teren. W chwili obecnej na wyspie znajduje się Filharmonia Bałtycka im. Frederyka Chopina stworzona w starym budynku Elektrociepłowni Ołowianka. Innym budynkiem jest Centralne Muzeum Morskie ,Spichlerz Królewski oraz sławny Sołdek

Zwodzona kładka dla pieszych

17 Czerwca 2017 roku stworzono kładkę za 10 mln złotych w ciągu 11 miesięcy która unosi się co jakiś czas co jest dość ciekawą atrakcją turystyczną.Kładka podnosi się co godzinę od 7:10 do 22:10.Przewidywany czas otwarcia wynosi 30 minut ale podczas przerwy nocnej oraz silnego wiatru kładka jest zamknięta ( oczywiście opisane informacje mogą ulec zmianie).


Parametry techniczne nowego gdańskiego mostku:
– długość całkowita: 70,5m
– szerokość całkowita: od 6,76 do 10,56 m
– spadek poprzeczny ? daszkowy na zewnątrz 1%
– spadek podłużny max. 6%
– rozpiętość teoretyczna przęsła głównego (zwodzonego): 40,5m
– światło przęsła głównego (zwodzonego): 39,05m
– kąt otwarcia przęsła zwodzonego: 65 stopni
– wysokość kładki po otwarciu przęsła zwodzonego: 39,77 m n.p.m

Parametry żeglugowe:
– światło poziome toru wodnego ograniczone kierownicami: 29 m
– światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 25m (kładka zamknięta) 2,5 m
– światło pionowe nad torem wodnym dla światła szerokości: 29 m (kładka otwarta) 25 m
– światło poziome toru wodnego bez ograniczenia światła pionowego: 21,9 m
– czas otwierania przęsła zwodzonego: 2 minuty
– czas zamykania przęsła zwodzonego: 2 minuty
– czas awaryjnego zamykania przęsła zwodzonego: 20 minut

Z moich prywatnych odczuć mogę powiedzieć że fajnie wygląda cały proces zamykania kładki gdzie rozbrzmiewa syrena a pracownik technicznych pilnuje tego żeby każdy opuścił teren.

źródło własne

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Podziel się ciekawą treścią